وکیل پایه یک جنوب در صدور مجوز دادگاه برای ازدواج دختر

بررسی و آموزش مفاهیم مهم و پربرخورد حقوقی کشور

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 322
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 201
:: بازدید ماه : 761
:: بازدید سال : 1949
:: بازدید کلی : 11725
نویسنده : وکیل 23
شنبه 12 بهمن 1398

اجازه ازدواج دختر با کی است ؟

در ماده ی 1043 قانون مدنی کشور آمده است که اگر چه ازدواج دختر باکره تنها با اجازه ی والد و پدر او انجام می شود ، اما در مواردی که پدر راضی به ازدواج نباشد و اجازه ی ازدواج دختر را ندهد و همچنین دختری که به سن رشد رسیده است ، فردی را که هم تراز با خود باشد پیدا کرده باشد ، می تواند دادخواست اجازه ازدواج به دلیل خودداری پدر از اذن ازدواج بدون دلیل شرعی و قانونی را تنظیم کرده و به دادگاه خانواده ارائه نماید و با رای دادگاه اقدام به ثبت ازدواج رسمی کند .

 

عدم دسترسی به ولی قهری برای اجازه ازدواج

در ماده ی 1044 قانون مدنی ایران بیان شده است که اگر دوشیزه در هنگام ازدواج با غیبت یا عدم دسترسی به ولی قهری مواجه گردد ، میتواند با اجازه ی دادگاه به ثبت رسمی ازدواج با پسر مورد نظر خود بپردازد . می بایست بدانید که اگر ولی قهری دختر ، زنده نباشند ، محجور باشند و یا تحت قیمومیت کسی باشند ، دختر در ازدواج مستقل بوده و نیازی به اجازه ی کسی ندارد .

وکیل پایه یک خانواده می گوید : در نتیجه با توجه به اینکه به شکل قانونی اذن پدر برای ازواج دختر دوشیزه واجب است ، اما اگر شرایطی به وجود آید که پدر و یا جد پدری او در محل حاضر نباشند ، و همچنین به آن ها دسترسی نیز نداشته باشد و عادتا اجازه از آن ها ممکن نباشد ، و دختر به ازدواج نیاز داشته باشد ، تحت این شرایط دختر می تواند بدون اذن پدر ازدواج نماید .

نکته ای که لازم می دانیم تا متذکر شویم این است که ” موارد مشمول ماده 1043 و 1044 که بر لزوم اجازه پدر در مورد دختر باکره تأکید دارد و در عین حال در شرایطی امکان ازدواج از طریق حکم دادگاه را تسهیل می‌کند، ارتباطی با سن و سال و نیز بلوغ دختر ندارد و صرف اینکه دختر باکره باشد حتی اگر سن بالایی داشته باشد یا اگر قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته باشد، اما همچنان باکره باشد مشمول مقررات مذکور است. ”

 

مثالی از دادخواست نامه مجوز ازدواج بدون اجازه پدر

” تعیین خواسته و بهای آن: صدور حکم بر اجازه ي ازدواج به دليل خودداري پدر از اجازه ي مزبور بدون دليل شرعي و قانوني
دلایل و منضمات دادخواست: ۱- فتوکپي مصدق شناسنامه ۲- فتوکپي توافقنامه اينجانبه و همسر آينده در شروط دوازده گانه و مهريه

رياست محترم مجتمع قضايي / دادگستری  ……
احتراماً به استحضار عالي مي رساند:

1- اينجانبه …… فرزند …… داراي دانشنامه ليسانس…… با داشتن ۲۳سال سن قصد دارم با آقاي…… فرزند….. متولد…… داراي مذهب……. و داراي شغل ….. که در خانواده اي مذهبي متولد گرديده و پايبند به مسائل شرعي و مذهبي مي باشد ازدواج نمايم.
۲-  با کمال تاسف پدر اينجانب (خوانده) بدون دليل شرعي و قانوني با ازدواج اينجانب با مشارالیه مخالفت مي نمايد و از دادن اذن جهت ازدواج امتناع مي ورزد.
۳-  خوانده شروط دوازده گانه ضمن عقد نکاح را پذيرفته و تعهد به پرداخت تعداد ….. سکه بهار آزادي به عنوان مهريه نموده است.
۴-  عليهذا با تقديم اين دادخواست، با عنايت به مراتب فوق مستنداً به ماده ۱۰۴۳ قانون مدني صدور حکم مبنی بر اجازه ازدواج با نامبرده مورد استدعاست. ”
محل امضاء مهر

وکیل پایه یک جنوب در صدور مجوز دادگاه برای ازدواج دختر 

 

چگونگی رسیدگی دادگاه به دادخواست

طبق نظر وکیل پایه یک خانواده در صورتی که دلیل درخواست مجوز ازدواج ، مجهول المکان بودن و عدم دسترسی به پدر باشد ، دادگاه طبق ماده 73 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب ، در روزنامه های کثیر الانتشار ، زمان دادرسی و دادخواست و ضمایم آن منتشر می شود .

اگر در هنگام تشکیل جلسه دادگاه ، دختر حاضر باشد و فرد خوانده شده در روزنامه ها حضور پیدا نکند ، ” خواهان اظهار می‌کند که خواسته من به شرح دادخواست تقدیمی است. ”

دادگاه دستور می دهد که واحد مددکاری به تحقیق و جستجو در محل زندگی اعلام شده ی پدر خواهان بپردازند و همچنین از وضعیت اجتماعی و اخلاقی او تحقیقی به دست آورند .

پس از بررسی های به عمل آمده از تحقیقات ، دادگاه در جلسه ای دیگر شاهد ها را فراخوانده و به بررسی مشخصات داماد می پردازد . و در صورت صلاح دانشتن مرجع قضایی ، حکم ازدواج یا عدم ازدواج صادر می گردد .



:: موضوعات مرتبط: دعاوی خانواده , ,
:: برچسب‌ها: وکیل پایه یک جنوب , وکیل پایه یک خانواده , وکیل خانواده , وکیل حقوقی خانواده , وکالت خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مرکز معتبر مشاوره حقوقی و آدرس noloasayesh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.